F.A.Q.

Wanneer u zich heeft aangemeld krijgt u login gegevens om van start te gaan in onze tool. U kunt dan de omgeving zien en alvast een start maken met uw exportdocument. Na het sluiten van de overeenkomst directe vertegenwoordiging mag u ook daadwerkelijk uw aangiften indienen. Deze wordt dan door ons gecontroleerd en bij akkoord naar de douane gestuurd.

Er zijn diverse betalingsmogelijkheden. De meest voor de handliggende is via iDEAL. Bij deze optie kunt u dan kiezen om voor elke aangifte afzonderlijk te betalen of dat u op voorhand meerdere credits koopt en deze kunt gebruiken voor meerdere documenten. Deze laatste optie is vooral bij meerdere gebruikers handig aangezien niet iedereen betalingen mag doen.

Andere (iets duurdere) optie is de mogelijkheid om achteraf op rekening te betalen. U ontvangt dan wekelijks een factuur over de gemaakte documenten.

Uiteraard is alles afhankelijk van wat u zelf wenst te doen en wat u uitbesteedt. In het geval van iDEAL betaling en waar u alles zelf verzorgt kunt u bij ons een exportdocument verkrijgen vanaf € 12,50. Er zijn uiteraard verschillende smaken waar u uit kunt kiezen en die bepalen ook het tarief. Meld u vrijblijvend aan om deze informatie te verkrijgen.

Een goederencode is een meercijferige code die wereldwijd gebruikt wordt om producten in te delen. Het wordt ook wel HS-code genoemd en uiteindelijk kan elk product ingedeeld worden onder een code. Deze code bepaald dan weer eventuele aanvullende regels, maar ook de invoerrechten.

Het is dus van groot belang goed te weten wat de goederencode is voor uw product. In dit artikel is een uitgebreide uitleg te vinden voor het bepalen van een goederencode. Daar worden ook mogelijkheden aangereikt om extern informatie in te winnen.

Met het Engelse woord “origin” wordt het eigenlijk al duidelijk, oorsprong en herkomst lijken veel op elkaar. Ondanks dat het in het Engels hetzelfde betekent zijn de verschillen toch groot. Kort gezegd kunt u stellen dat herkomst iets zegt over het land waar het product zich bevindt voor verzending en oorsprong in welk land de productie heeft plaats gevonden.

Oorsprong bepaald de invoerrechten welke er betaald moeten worden. Als er goederen vanuit hier worden geëxporteerd is het goed uw klant te informeren wat de oorsprong is. Via Market Access Database is er de mogelijkheid om te controleren wat de mogelijke invoerrechten zijn in een ander land. Als de EU een handelsovereenkomst heeft met het derde land kan het zijn dat hier onderscheidt wordt gemaakt tussen EU oorsprong en de rest.

Dit is in het kort uitgelegd wat het verschil is maar de regels hieromtrent zijn nogal complex. Mocht er meer informatie gewenst zijn dan kunt u contact opnemen met ons.

Wanneer u met het bedrijf grenzen verlegt en producten gaat verkopen buiten de Europese Unie dient u zich te registreren bij de douane. Het EORI-nummer is uw nummer waar u bij de douane in alle lidstaten van de Europese Unie wordt geïdentificeerd. In Nederland is uw EORI-nummer in bijna
alle gevallen identiek aan BTW-nummer, minus de B01.

Wilt u controleren of deze registratie al in orde is dan kan dat hier:
EORI-nummer controleren

Heeft u nog geen EORI-nummer en wenst u deze aan te vragen dan kunt hier de uitleg ervan vinden.

Heeft de bovenstaande vragen niet het antwoord gegeven waar u naar op zoek was? Dan is er altijd nog de optie op de kennisbank te bezoeken. Hier vindt u veel specifieke douane onderwerpen verder uitgelicht. Uiteraard staat het u altijd vrij om contact met ons op te nemen mocht u toch nog een andere vraag hebben.